Door op 27 september 2014

PvdA stemt in met kadernota WMO

De WMO 2015, een onderwerp waar veel mensen die nu al of nog niet mee te maken zich druk over maken en zelfs zorgen over maken. De WMO is bedoeld voor zorg en ondersteuning voor mensen die dit nodig hebben. De PvdA fractie is het eens met de beslissing van het kabinet om dit zo dicht mogelijk bij de betrokken mensen neer te leggen, dus in de gemeente.

Flinke verandering

Ja, het is een flinke verandering, ja, het zal het nodige vragen van de zorgvragers, de zorgaanbieders en de gemeente. Verandering doet altijd even pijn, maar levert vaak hele goede en mooie dingen op.

Meer mogelijkheden dan beperkingen

Mensen met beperkingen op welk gebied dan ook willen vaak niet als patiënt, cliënt gezien worden en zijn niet per definitie zielig. Ze hebben vaak meer mogelijkheden dan beperkingen en weten meestal goed aan te geven wat ze nodig hebben om te kunnen functioneren in onze maatschappij. De kunst is echter om vast te stellen om welke voorwaarden dit gaat in plaats van een specifieke vraag om een hulpmiddel. (bijv niet vragen om een scootmobiel, maar om een oplossing voor een vervoersprobleem: hierdoor kun je gerichter maatwerk leveren en creatiever zijn). We vragen echter nogal wat van mensen die mogelijk al jaren gewend zijn om zich als cliënt te gedragen. De zorgaanbieders en mensen werkzaam in de WMO zullen dan misschien nu de omslag in denken maken, maar de burgers zelf moeten dit vaak ook nog doen.

Transformatie moet nu op gang komen

Op de informatiemarkt Sociaal Domein van 2 september waren een flink aantal enthousiaste aanbieders voor zorg en dagbesteding aanwezig. Goed om te merken dat iedereen zo enthousiast is, maar ik heb, samen met de PvdA fractie, toch nog wat zorgen. Niet iedere organisatie is namelijk al getransformeerd, oftewel klaar voor het hulp leveren zolang dit nodig is en daarna de cliënt, de zorgvrager, de burger los te laten. Terwijl de transities binnen 4 maanden afgerond moeten zijn, moet bij sommige, soms zelfs grote organisaties, de kanteling in denken nog plaats vinden. Andere organisaties zijn er echter al helemaal klaar voor en waren dit enige jaren geleden al. De programmamanager Doen noemde het in een eerdere bijeenkomst mooi: eerst komt de transitie, daarna de transformatie. Nu die nieuwe verantwoordelijkheden per 1 januari 2015 geregeld zijn, moet die transformatie wel snel op gang komen.

Kleine aanbieders

De kleine aanbieders maken zich zorgen over hun voortbestaan en hopen opgewassen te zijn tegen de grote spelers . Wij roepen de gemeente op om met alle aanbieders een serieus gesprek te voeren over het aangaan van contracten, zodat de burger, de zorgvrager ook echt iets te kiezen heeft. Hierbij staat wat de PvdA fractie betreft kwaliteit, prijs en goede arbeidsvoorwaarden voor het personeel van de aanbieders centraal.

Lichamelijke verzorging door professional

Lichamelijk verzorging: namens de PvdA fractie deed ik in het opiniërende deel een oproep om lichamelijke zorg, dat wil zeggen, zorg waarbij handen aan het lijf komen, alleen te laten doen door een professional. De wethouder gaf aan dat dit de regel zal zijn, maar dat de cliënt zelf moet kunnen bepalen wat lichamelijke zorg voor hem/haar is. Een voorbeeld die genoemd werd is kousen aan/uittrekken: dit kan in principe prima door een familielid gedaan, maar dan behoort deze wel te weten waar hij/zij vanuit medisch oogpunt op moet letten. Thuiszorg is meer dan alleen een bepaalde handeling verrichten, signalering van eventuele gezondheidsrisico’s is een belangrijke toevoeging.

Privacy en klachten

Privacy is al uitvoerig besproken en iedereen is hier zeer op gespitst, maar het gaat er nu om dat het goed geregeld wordt. De klachtenregeling moet goed geregeld worden in de verordening WMO, waar we het volgende week over gaan hebben in deze raadszaal.

Nieuwe welzijnsorganisatie

De nieuwe welzijnsorganisatie lijkt nu eindelijk vorm te krijgen, gezien de informatieavond die wij als raad hierover hebben eind oktober. De PvdA fractie is benieuwd naar de vorm, organisatie, mensen en werkwijze.

Instemming kadernota

De PvdA fractie kan instemmen met de Kadernota WMO. De PvdA fractie blijft de ontwikkelingen met betrekking tot de invoering van de nieuwe werkwijze kritisch volgen en zal aangeven waarop volgens haar bijgestuurd moet worden.

Ook wat de WMO betreft: laat ons met zijn allen aan de slag gaan!

Cindy Vorselman-Derksen