10 april 2013

PvdA wil aanpak van drankmisbruik door jongeren centrum Assen

In een brief aan het College heeft de fractie van de PvdA laten weten bezorgd te zijn over het aantal jongeren dat overmatig drinkt en ten gevolge daarvan veel overlast veroorzaakt. Het thuis of elders indrinken neemt toe waardoor jongeren al onder invloed verkeren als ze het uitgaansgebied betreden en dan al overlast veroorzaken.

De  fractie vindt het uitermate belangrijk dat er bij jongeren een gedragsverandering wordt bewerkstelligd ten aanzien van alcoholmisbruik. Daar moeten ouders een belangrijke rol in spelen omdat zij verantwoordelijk zijn voor het gedrag van hun kinderen.

Recente studies van onder andere het Trimbos-instituut, tonen aan dat het indrinken van jongeren toeneemt maar exacte cijfers over Assen en omgeving zijn niet bekend.

Wanneer uit onderzoek zou blijken dat het indrinken door jeugdigen de oorzaak is van regelmatig ongewenst gedrag en delicten in het uitgaansgebied, zullen ouders, jongeren en bijvoorbeeld Verslavingszorg Noord Nederland betrokken kunnen worden om gedragsverandering te bevorderen. Het positieve hiervan is, dat  jongeren zich bewust worden van de schadelijke gevolgen voor de gezondheid en het voorkomen van een strafblad bij het onder invloed plegen van een delict.

De webmaster