Door op 10 april 2013

PvdA wil gebruikers Asser centrum aanspreken op veroorzaken overlast

In een brief aan het College van 11 maart 2013 vraagt de PvdA fractie aandacht voor overlast die in het centrum van Assen wordt veroorzaakt door scooters, fietsers en bromfietsers. Dit naar aanleiding van een letterlijk ongelukkige verkeerssituatie die zich heeft voorgedaan in het centrum waarbij een scooterrijder een voetganger aanreed.

In een levendige stad zoals Assen komen dit soort situaties, zoals (brom)fietsen in het voetgangersgebied, vaker voor maar zullen ze niet altijd de krant halen. Het halen van de krant is natuurlijk geen maat voor de ernst van een ongeluk. Elke onveilige verkeerssituatie is er een te veel.

Wat volgens de PvdA fractie nodig is, is dat bezoekers aan het centrum zich niet alleen aan de (verkeers)regels houden maar dat ze ook beseffen dat we rekening moeten houden met elkaar. Heel veel gebruikers van het centrum  doen dat gelukkig maar er zijn nog teveel mensen die dit niet doen.

Naast het op een te hoge snelheid rijden door het centrum van de stad door scooters wordt ook door fietsers en bromfietsers gereden op plekken waar dit absoluut niet kan en mag.

De PvdA fractie is niet blij met dergelijk gedrag en wil ook graag dat dit gedrag verandert. Naast dat burgers en dus gebruikers van het stadscentrum van Assen andere gebruikers hier op aan kunnen en moeten spreken, vindt de PvdA fractie het ook van belang dat de gemeente laat zien dat dit gedrag niet wordt getolereerd. Dat kan heel goed via onze toezichthouders. Zij kunnen in opdracht van de gemeente die aanspreekbaarheid op gedrag vergroten.

De PvdA fractie verzoekt het College dan ook om de komende tijd, bijvoorbeeld een periode van drie maanden, accent te leggen op het toezicht in het centrum met de opdracht om gebruikers permanent aan te spreken op hun gedrag en uit te leggen dat dit in Assen niet wordt getolereerd.

De vraag van de PvdA fractie aan het College is dan ook of dit gedrag wordt herkent en erkent en of het College bereid is hier wat aan te doen door toezichthouders de opdracht te geven de komende maanden in het centrum gebruikers van het openbare gebied extra aan te spreken op hun gedrag.