Door op 10 april 2013

PvdA wil Milieu Educatief Centrum zonder klimbos

De raad heeft een verzoek van het college gekregen om in te stemmen met het bestemmingsplan Milieu Educatief Centrum in het Asser Bos. In het opinierende blok heeft de PvdA fractie aangegeven te willen gaan voor het centrum. Een centrum waar jong en oud in Assen veel aan kan hebben.

Nu al wordt dit deel van het Asser Bos veel bezocht. Nu al doen werkzoekenden werkervaring op, nu al worden deelnemers begeleid in hun deelname aan de samenleving. Nu al vindt educatie plaats. Dit alles zal na de bouw van het MEC een nog grotere vlucht nemen en juist in deze tijd is verbondenheid met natuur, milieu en duurzaamheid steeds belangrijker.

De PvdA fractie zal dan ook instemmen met het voorliggende bestemmingsplan.

En dan blijft natuurlijk de vraag over die er ligt wat te doen met een commercieel klimbos? En specifiek wat doet de fractie van de PvdA er mee?

Ten eerste; In het voorliggende bestemmingsplan waarover de raad besluit, zit geen enkele mogelijkheid om een commercieel klimbos vanaf morgen te ontwikkelen. Dus het standpunt van de PvdA fractie is zo helder als glas.

Instemmen met het bestemmingsplan betekent: Wel MEC, maar geen commercieel klimbos.

Ten tweede; er zijn door de toelichtende tekst toch wat fracties ongerust geworden en collega’s  hebben zorgen dat het klimbos er alsnog komt.

De PvdA fractie  is naar aanleiding van alle verstrekte informatie, het opnierend debat en de beraadslagingen die we binnen de fractie vervolgens over dit punt hebben gehad, duidelijk.

Het college kan zich de moeite besparen om een commercieel klimbos in de omgeving van het MEC verder te onderzoeken.

Laat het college haar energie richten op de realisatie van het MEC, niet meer en niet minder.