Door op 8 maart 2014

Reactie 4de Kwartaalrapportage Florijnas

De fractie van de PvdA vindt de rapportage helder en duidelijk. Assen bouwt met de Florijnas aan de toekomst van de stad. Dat is goed. Een goede infrastructuur beidt de beste garanties voor een zekere toekomst.

De PvdA fractie wil naar aanleiding van de rapportage het volgende opmerken:

• De PvdA fractie ziet dat op sommige onderdelen de deadlines van aanpak opschuiven. De PvdA fractie wil dat het College er op attent is dat projecten tijdig starten zodat de financiering en cofinanciering zeker zijn. We moeten niet in de situatie geraken dat we straks een project hebben gerealiseerd en vervolgens naar de dekking ervan kunnen fluiten. De PvdA fractie heeft het hier onder andere over de cofinanciering vanuit de regio. Is hier al duidelijkheid over? Wellicht dat het College in dit kwartaal daarover afspreken heeft kunnen maken.
  • De PvdA fractie maakt zich net als het College zorgen over het plafond in de BTW bijdrage. Een versobering is natuurlijk een optie om de kosten te drukken. Maar de PvdA fractie ziet in dat geval wel graag een duidelijke afweging over de kosten en de functie tegemoet. De PvdA fractie gaat er van uit dat dit zal gebeuren.
  • Als laatste zit de PvdA fractie met een nogal cryptische zin: “De gemeente en de provincie hebben vergevorderde principeafspraken gemaakt over de saldering van alle financiële afspraken tussen provincie en ons (de gemeente)”. Wat betekent die zin precies. Komt er zo meteen één som geld om alle afspraken af te dekken? En is die som dan precies de totale bijdrage die eerder is afgesproken? Of moet De PvdA fractie dat anders zien? De PvdA fractie wil graag uitleg hierover van de kant van het College.

Voor het overige is de fractie van de PvdA tevreden met de opgestelde rapportage.

Jaap van Oostrum