Door op 11 december 2014

Schriftelijke vragen college vanwege juridische uitspraak huishoudelijke hulp 1 (HH1)

Op 4 december 2014 heeft de PvdA fractie tijdens de raadsvergadering mondelinge vragen gesteld over de wijze waarop burgers per brief zijn geïnformeerd over de beslissing dat zij per 1 mei 2015 geen huishoudelijke hulp 1 (HH1) meer vergoed krijgen.

Eind september stuurde de gemeente Dantumadiel haar inwoners een brief over het stopzetten van de huishoudelijke hulp op 1 januari 2015, als de nieuwe Wet maatschappelijke ondersteuning (Wmo) ingaat. De dochter van een hoogbejaard hulpbehoevend echtpaar, van 88 en 89 jaar oud, daagde de gemeente in een (proef)proces omdat zij van mening was dat haar ouders zonder de 7 uur huishoudelijke hulp niet langer zelfstandig konden wonen en dat de gemeente zonder eerst een gesprek te voeren de huishoudelijke hulp niet zomaar mocht beëindigen.

Op 9 december 2014 heeft de voorzieningenrechter van de Rechtbank Noord-Nederland in Groningen onder andere bepaald dat de gemeente Dantumadiel de huishoudelijke hulp niet had mogen stopzetten zonder nader onderzoek te verrichten naar onder meer de mogelijke gevolgen voor de gezondheid en het welbevinden van het echtpaar. Voor de volledigheid verwijst de PvdA fractie naar de betreffende uitspraak (zie Bijlage uitspraak voorzieningenrechter van de Rechtbank Noord-Nederland).

De PvdA wil zich, ondanks haar begrip voor en instemming met de aanstaande decentralisaties, kritisch blijven opstellen als het gaat om de feitelijke gevolgen voor de burgers. Mede hierom is ons er veel aan gelegen dat de processen en communicatie hieromtrent zorgvuldig en juist verlopen.

De PvdA fractie wil daarom graag het volgende weten van het college:

• heeft bovengenoemde juridische uitspraak gevolgen voor de gemeente Assen, gelet op het feit dat de wethouder in zijn beantwoording van de mondelinge vragen van de PvdA fractie op 4 december heeft aangegeven dat er in Assen ‘een nette brief’ is gestuurd maar geen persoonlijke gesprekken zijn gevoerd omdat daarvoor de capaciteit/mogelijkheden voor de gemeente hebben ontbroken?
  • Zo ja, op welke wijze denkt het college hieraan te werken?
  • Zo nee, waarop baseert het college dit antwoordt; op welke onderdelen verschilt de situatie van die van de bewoners uit Dantumadiel?

Cindy Vorselman-Derksen