Door op 10 september 2014

Schriftelijke vragen over alfabetisering in Assen

Martin Sagel weblog

Van 8 t/m 14 september is het de week van de Alfabetisering. Het thema is: Tijd voor Taal! De PvdA wil graag aandacht vragen voor het onderwerp gezien het grote belang van een lerende economie, een Leven Lang Leren en (de vele) betrokkenen zelf.

Bijvoorbeeld, nog steeds zijn er 1,3 miljoen mensen (1 op de 9 mensen!) tussen de 16 en 65 jaar in Nederland laaggeletterd waarvan ruim 65% autochtoon en 60% werkend.

De PvdA wil een tweedeling in de kenniseconomie te allen tijde zien te voorkomen, maar deze tweedeling dreigt wel. Er is hiervoor een convenant -aanvalsplan- tussen werkgevers, werknemers en overheid afgesloten voor de periode 2007-2015 met als doel een structurele aanpak van de laaggeletterdheid in de samenleving (zie www.stvda.nl). In dit document, dat kan rekenen op een breed draagvlak, is de ambitie geformuleerd om het percentage Nederlanders dat moeite heeft met lezen, schrijven of rekenen te laten afnemen van circa 1,5 miljoen (10%) naar 4% in 2015. In Drenthe gaat het om ruim 55.000 werkzoekende en niet-werkzoekende laaggeletterden die opgespoord en geactiveerd zouden moeten worden, een effectief preventiebeleid op scholen is ook van belang. De rijksoverheid is in dit verband met name in gesprek met gemeenten. Tegen deze achtergrond heeft de fractie van de PvdA de volgende vragen:

1. Hoe hoog is het percentage laaggeletterden anno 2014 in Assen?

2. Is de afname naar 4% laaggeletterden gehaald in Assen? Zo ja, op welke wijze is dit resultaat bereikt? Zo nee, wat zijn hiervoor de redenen, en wat zou er extra moeten gebeuren om wel het beoogde resultaat van een verlaging naar 4% te bereiken?

3. Hoe zou u de samenwerking met het ROC en de bibliotheek in dezen willen omschrijven?

De Webmaster