Schriftelijke vragen over capaciteit netwerk en zonneparken

13 januari 2019

Op 18 oktober jl. heeft de gemeenteraad het beleidskader Zonneparken in Assen, ambitie 2020, inclusief kaart met 11 pilotlocaties, vastgesteld. Tijdens de behandeling van het beleidskader hebben verschillende fracties gewezen op de waarschuwing van netbeheerders om geen nieuwe zonneparken te realiseren omdat het elektriciteitsnet de teruglevering van elektriciteit niet aankan. En als voorbeeld heeft Voetbalvereniging Nieuw Buinen te horen gekregen dat Enexis de zonnepanelen niet gaat aansluiten op het netwerk vanwege capaciteitstekort op het net.

Vandaag , 11 januari 2019, berichten de media (o.a. Volkskrant, Financieel Dagblad, Telegraaf) dat stroomnetbeheerders vooral in Groningen, Drenthe en delen van Overijssel steeds vaker ‘nee’ moeten verkopen. Het elektriciteitsnetwerk kan stroom uit lokale groene projecten niet aan.

De PvdA fractie wil weten of dit gevolgen heeft voor de plannen om Zonneparken te realiseren in Assen.

1. Is het College bekend, onder meer uit artikelen van genoemde dagbladen, dat netwerkbedrijven kampen met capaciteitsproblemen om zonne-energieprojecten op het elektriciteitsnetwerk aan te sluiten?
  2. Heeft dit capaciteitsprobleem gevolgen voor de aanleg van de Zonneparken in Assen? Zo nee, waarom niet? Zo ja, wat zijn de gevolgen en welke maatregelen gaat het College dan treffen?
  3. Is het College bekend met het project van grote binnenstedelijke opslag voor zonne-energie in Utrecht?
  4. Zo ja, is het College met de PvdA van mening dat er nu ook haast gemaakt moet worden met het realiseren van lokaal opslaan van zonne-energie in Assen? Zo nee, waarom niet? En zo ja, op welke termijn gaat het college dit realiseren?