Schriftelijke vragen over medische kosten huisdieren

17 juni 2023

Veel Assenaren staan momenteel voor grote uitdagingen om kosten te besparen en financieel overeind te blijven. Hoge inflatie en stijgende kosten voor levensonderhoud treffen niet alleen financieel kwetsbare inwoners van Assen, maar ook hun geliefde huisdieren. De fracties van de PvdA, GroenLinks en de SP maken zich zorgen over deze ontwikkelingen en vragen het college om maatregelen te treffen.

Medische kosten

Huisdieren spelen een cruciale rol in het leven van velen, ongeacht hun financiële situatie. Onderzoek heeft aangetoond dat maar liefst één op de vijf huisdierenbezitters in het afgelopen jaar een bezoek aan de dierenarts heeft uitgesteld vanwege de hoge kosten. Met name bij ingrijpende behandelingen, operaties of chronische aandoeningen kunnen de medische kosten voor huisdieren aanzienlijk zijn. Voor Assenaren die al moeite hebben om rond te komen, kan het financieel onmogelijk zijn om de benodigde zorg voor hun huisdieren te bekostigen. Een rondgang langs dierenartspraktijken in Assen heeft bevestigd dat dit probleem daadwerkelijk speelt.

Schriftelijke vragen

Het uitstellen van dierenartsbezoeken leidt tot verergering van de klachten bij huisdieren, terwijl deze klachten vaak goed te behandelen zijn. Dit veroorzaakt extra stress, schuldgevoelens en schaamte bij huisdierbezitters die al financiële moeilijkheden ervaren.

De PvdA, GroenLinks en de SP vragen aandacht voor deze onderbelichte kwestie. En vragen het college om maatregelen te treffen om financieel kwetsbare Assenaren te ondersteunen bij de medische kosten van hun huisdieren en zo onnodig dierenleed te voorkomen.