Schriftelijke vragen over ontwikkelingen aan het Koopmansplein

2 december 2018

Naar verluidt wil de nieuwe eigenaar van de Hema een aantal winkelpanden verkopen aan franchisenemers om zo de schulden van de Hema drastisch te verlagen. Ook Assen heeft een Hema aan het Koopmansplein. Voorts zegt de nieuwe eigenaar van het door leegstand geteisterde winkelcentrum ’t Forum, dat Vastgoed Groningen Projectontwikkeling zo snel mogelijk aan de slag wil met een eventuele transformatie van dit winkelcentrum. Daarbij wordt en passant aangegeven, dat de zuidkant van het winkelcentrum, bedoeld zal zijn het gedeelte aan het Koopmansplein, woningen zullen worden gerealiseerd. Gedacht wordt aan drie bouwlagen met stadswoningen. Ook krijgt de achterkant van het Hema- complex een flinke metamorfose, aldus een woordvoerder van VVAC. In de visie van VVAC wordt ‘t Forum opengebroken, waardoor een open verbinding ontstaat naar de Ceresstraat en de Oudestraat. Bovendien zal het vroegere V&D pand worden verbouwd. De overkapping tussen het V&D-pand en de Hema zal verdwijnen.

In een reactie op deze plannen zegt de voorzitter van de binnenstadorganisatie Vaart in Assen nog geen inzicht te hebben in de plannen en roept de verkoop van ‘t Forum vragen bij hem op. Ook MKB Retail Assen kent de plannen niet en roept de gemeente op de kwaliteit van de prominente gevelwanden van het Koopmansplein te borgen.

De wethouder Economische Zaken, de heer E. Leemrijse, maakt in een tweet melding van een mooie ontwikkeling rondom het Koopmansplein.

Eén en ander roept bij de fractie van de PvdA de volgende vragen op.

1. Hoe verdragen bovenstaande uitspraken zich met het beleid van het College om de stad te betrekken bij het ontwikkelen van het stadshart van Assen? Het hart van de stad is immers van alle Assenaren volgens de binnenstad-visie.
  2. Hoe moeten we de plannen zien in relatie tot een nog in de raad te behandelen procesvoorstel voor het Programma van Eisen, dat in samenspraak met de Assenaren wordt opgesteld?
  3. Welke waarde moet in dit verband worden toegekend aan bijeenkomsten met stakeholders, zoals die op 14 november j.l. heeft plaats gevonden?
  4. Moeten bovenstaande ontwikkelingen worden gezien als onderdeel van de 3 miljoen, die door vastgoedeigenaren in de binnenstad zullen worden geïnvesteerd of is hier sprake van normale projectontwikkeling met een daarbij behorend economisch rendement?
  5. Wie heeft de coördinatie van alle plannen in handen en/of waar is de regie neergelegd?
  6. Wordt met de onderhavige plannen ook een greep gedaan in het door de gemeente en de provincie gevormde fonds van in totaal 6 miljoen Euro?