Schriftelijke vragen over Parkeerproblemen bij vvLEO

14 december 2018

Het Sportpark “Marsdiek”, gelegen aan de Peeloërweg, is de thuisbasis van de voetbalvereniging LEO. Vanuit de gemeente is de laatste jaren ruim aandacht besteed aan de accommodatie. Dat heeft geleid tot uitbreiding van kleedgelegenheid, aanleg van kunstgras en aanleg van een extra veld. Dat dit noodzakelijk was, is gebleken door de hoge intensiteit, waarmee de accommodatie wordt gebruikt. De parkeermogelijkheden zijn echter niet meegegroeid en de ruimte voor auto’s is vrijwel hetzelfde als tientallen jaren geleden, toen de club circa honderd leden telde. Het ledental is nu, maar verluidt, circa 800.

Met name gedurende de weekenden bestaat langs de Peeloërweg een parkeerprobleem. Regelmatig is er letterlijk geen doorkomen aan door auto’s, die aan weerszijden van de weg half in de berm staan, dus ook deels op de smalle weg. Voor hulpdiensten is dit een kwalijke kwestie.

Inmiddels is door de club de suggestie gedaan de reguliere parkeerplaats te reserveren voor voertuigen van bezoekende clubs. Dat klinkt gastvrij, maar dit lost het parkeerprobleem niet op.

Een oplossing is wellicht te vinden in het verharden van de berm met grasbeton. Tevens is grasbeton toepasbaar op (een gedeelte van) de schapenweide. Daarmee verliest de weide zijn functie niet en krijgt de club voldoende parkeergelegenheid.

Is het college bereid (spoedig) passende maatregelen te treffen, die leiden tot het oplossen van het probleem? Het zal de veiligheid bevorderen.