Schriftelijke vragen subsidie privé-muziekles

1 oktober 2018

Op 1 september j.l. heeft de gemeente Assen een subsidieregeling in het leven geroepen voor privé muzieklessen aan  kinderen. Uit een interview met de wethouder in het Dagblad van het Noorden van 7 september blijkt dat er bewust gekozen is voor een subsidie voor alle kinderen en niet alleen voor kinderen uit minimagezinnen, want, zo zegt de wethouder, ,,voor kinderen uit minimagezinnen zijn er ook nog andere regelingen zoals het sport- en cultuurfonds.’’ Maar die regelingen zijn niet toereikend of bedoeld voor privélessen, of de regelingen sluiten elkaar uit.  En nu blijkt dat na drie weken de subsidiepot al weer leeg is en er geen aanvraag meer kan worden ingediend.

De PvdA wil dat alle kinderen mee kunnen doen. Of het nu om sport gaat of onderwijs of cultuur.  Voor kinderen uit minimagezinnen ligt het, vanwege de hoge kosten, niet voor de hand dat ze privélessen volgen en de PvdA fractie is bang dat deze groep achter het net heeft gevist met deze subsidieregeling. De PvdA fractie wil dan ook het volgende weten:

• Hoeveel aanvragen zijn er ingediend en hoeveel aanvragen zijn toegekend?
  • Hoeveel van deze aanvragen kwamen uit de zgn. minimagezinnen en hoeveel van deze gezinnen hebben een bijdrage ontvangen? Hoe hoog was deze bijdrage?
  • Heeft het College de subsidieregeling nog speciaal bij deze gezinnen (met een inkomen op of onder het minimum) onder de aandacht gebracht? Zo ja, hoe? Zo nee, waarom niet?
  • Indien het College de regeling voortzet is het College dan voornemens om de regeling vooral beschikbaar te stellen aan minimagezinnen? Zo nee, waarom niet?