Door op 18 mei 2017

Schriftelijke vragen Toegankelijkheid en Handhaving

Zoals inmiddels bekend is, is Toegankelijkheid voor de Asser Pvdafractie een belangrijk thema omdat wij vinden dat ieder mens het recht heeft om te leven als ieder ander en mee te doen in de samenleving.

Één van de belangrijke manieren om mee te kunnen doen in de samenleving is door je eigen weg te kunnen gaan door de stad. Met een visuele beperking toch veilig door het centrum te kunnen lopen. Met een rolstoel overal kunnen komen waar je heen wilt.

In een eerdere raadsvergadering heeft de PvdAfractie een motie besproken om de toegankelijkheid van Assen in kaart te brengen en waar nodig te verbeteren. Een eerste reactie van het college was dat het goed zit met de toegankelijkheid.

Toch ontvangt de PvdAfractie regelmatig voorbeelden van situaties waar toch sprake is van ontoegankelijkheid. Deze voorbeelden worden gemeld bij de gemeente via verschillende kanalen met het verzoek erop te handhaven, maar dat lijkt niet te gebeuren.
1 Voorbeeld betreft een verkeerd geparkeerde scooter, de 2e gaat om een terras op een geleidelijn voor blinden en slechtzienden.

Dit is voor de PvdA fractie Assen reden om een aantal vragen te stellen:

1) is bij het college bekend dat er meldingen zijn gedaan het afgelopen half jaar met betrekking tot situaties waarbij toegankelijkheid in het gedrang kwam/komt?
2) is bij het college bekend wat er met deze meldingen is gedaan door het meldpunt danwel de handhavers?
3) hoe gaat de gemeente in het algemeen om met meldingen met betrekking tot ontoegankelijkheid?
4) is er een beleid ten aanzien van handhaving omtrent toegankelijkheidsvraagstukken?
5) is het college van plan de procedure rondom meldingen van ontoegankelijkheid en handhaving hieromtrent mee te nemen in de Verkenning die de wethouder heeft toegezegd met betrekking tot Toegankelijkheid?
6) Om nog even terug te komen op de motie Toegankelijkheid zoals besproken op 02-03-2017 jl: de wethouder heeft toegezegd om voor de zomer samen met de adviesraden een 1e Verkenning te doen naar de stand van zaken betreffende Toegankelijkheid. De PvdA fractie wil graag weten wat de stand van zaken is mbt deze Verkenning.