Door op 4 juli 2017

Schriftelijke vragen Verzekering Mantelzorgers

Mantelzorgers zijn vele uren per week bezig met zorgen voor mensen om hen heen. Hierbij nemen in veel gevallen de kosten voor de mantelzorgers toe door parkeren, brandstofkosten, vrije uren, maar ook evt kosten door kleine schades/ongelukjes.

Gemeente Assen geeft aan op haar eigen website dat zij “mantelzorgers enorm waardeert voor hun inzet”. 1 van de maatregelen die de gemeente neemt voor de waardering van mantelzorgers is het afsluiten van een (aansprakelijkheids)verzekering voor alle vrijwilligers van de gemeente, waaronder de mantelzorgers.

Uit onderzoek van Aansprakelijkheidsverzekering Informatie Centrum blijkt dat 11 van de 12 Drentse gemeenten onjuiste of te weinig informatie over de verzekering voor mantelzorgers op hun site hebben staan. (http://www.aansprakelijkheidsverzekering.org/onderzoek-vrijwilligersverzekering )

Eigen onderzoek naar de site van de gemeente Assen toont aan dat er geen rechtstreekse informatie te vinden is op de gemeentesite over verzekeringen voor mantelzorgers. Er staat iets vermeld over een verzekering voor vrijwilligers, waarbij men wordt doorgelinkt naar de site van het VrijwilligersInformatiePunt. Op de site van het VIP staat de volgende uitleg over de verzekeringen voor vrijwilligers EN voor mantelzorgers:

“ Mantelzorgers zijn geen vrijwilligers in de zin van de polis. Dit hangt samen met de persoonlijke relatie die mantelzorgers hebben met degene die zij verzorgen bij aanvang van de zorgverlening. Door vragen vanuit diverse gemeeenten is echter besloten om mantelzorgers, binnen het kader van de VNG Vrijwilligerspolis deels mee te verzekeren. Mantelzorgers zijn meeverzekerd op de Ongevallen- en Persoonlijke Eigendommenverzekering voor Vrijwilligers. Er is geen dekking op de aansprakelijkheidsverzekering voor Vrijwilligers uit de BasisPolis en de Pluspolis”.

Uit contact met Mezzo, de landelijke belangenbehartiger van mantelzorgers, blijkt dat veel gemeenten informatie over mantelzorgondersteuning en in het bijzonder de mantelzorgverzekering slecht of onvolledig vermelden op de gemeentelijke websites.

Ook navraag bij het ContactPunt Mantelzorg Assen laat zien dat de informatievoorziening naar mantelzorgers verbeterd kan worden.

In de 5e monitor Sociaal Domein staat vermeld dat er steeds meer mantelzorgers bekend worden bij de gemeente, dus de doelgroep van mantelzorgers wordt steeds groter.

De PvdAfractie is van mening dat de informatie over de verzekering voor mantelzorgers onduidelijk is, moeilijk te vinden voor mensen die daar niet handig in zijn en de fractie heeft daarom een aantal vragen:

• Wat is de mening van het college omtrent de informatievoorziening op de gemeentelijke website met betrekking tot de verzekering voor mantelzorgers?
  • Als het college van mening is dat deze informatievoorziening onvoldoende is, is het college van plan deze informatie over de aansprakelijkheidverzekering alsnog toe te voegen op de eigen website?
  • is het college van plan om bij deze informatie ook toe voegen hoe een schademelding gedaan kan worden?
  • hoe denkt het college te zorgen dat alle bij de gemeente bekende mantelzorgers actief worden geïnformeerd over deze verzekering?
  • welke plannen heeft de gemeente om de informatievoorziening op de website in het algemeen te verbeteren, nu regelmatig naar voren komt dat die informatievoorziening onvoldoende is?