Door op 4 oktober 2017

Schriftelijke vragen Wielercentrum

Reeds geruime tijd is bekend, dat het Wielerhome plaats moet maken voor parkeerruimte. Aanvankelijk werd verondersteld, dat in het nieuwe wielercentrum een horecavoorziening zou komen, die als vervanging van het Wielerhome zou gelden. Echter door bezuinigingen in de afgelopen jaren is die ruimte gereduceerd. Een gezamenlijke kantine met de Stadsbroekhal werd in het vooruitzicht gesteld, maar om te spreken van gelijkwaardige vervanging is niet aan de orde, als het gaat om ruimte.

Naar verluidt maakt een twintigtal instanties gebruik van het Wielerhome. Indien wordt overgegaan tot afbraak van het gebouw, rijst de vraag of betreffende organisaties een plaatsvervangende ruimte hebben gevonden om hun activiteiten voort te zetten. Tevens rijst de vraag, indien ruimte is gevonden, of dat voor hen betaalbaar is? Kortom, wat zijn de financiële gevolgen voor die clubs? Maar ook, wat de gevolgen zijn voor de inkomsten van de Stichting Ondersteuning Wielersport, de S.O.W. en daarmee de exploitatie van het bovenregionale Wielercentrum?

Bezuinigingen leidden er bovendien toe, dat de kombaan geen overkapping heeft. Daardoor is het benutten van de mooie wielersportvoorziening ernstig beperkt. De baan staat bloot aan weer en wind en kan niet worden gebruikt, als het regent.

Door deze beperking en het ontbreken van een representatieve horecavoorziening, die voldoet aan wensen en eisen, wordt de exploitatie van het Wielercentrum discutabel.

Is het College bereid de eerder gerealiseerde bezuinigingen te heroverwegen en bij te dragen aan een goede horecavoorziening, waarbij tevens de Stadsbroekhal wordt bediend?

Luc Rengers, namens Partij van de Arbeid
Kees Boonzaaijer, namens Stadspartij PLOP