Door op 16 maart 2017

The day after…

Beste mensen,

Ik weet niet hoe het jullie vergaat maar déze verkiezingsuitslag is bij mij binnengekomen als een mokerslag, ik vind het heel erg!

De vragen waarom de kiezer ons zó hard afrekent zal ons nog lange tijd bezighouden.

De niet onbelangrijke positieve uitkomst van deze verkiezingen is wel dat de gevreesde opmars van de PVV er niet is gekomen!

De grote meerderheid heeft laten zien dat de PVV niet mag bepalen, ondanks dat de PVV een factor van betekenis is en blijft om rekening mee te houden.

Met wat lood in de schoenen ben ik op de avond van de verkiezingen naar de De Nieuwe Kolk gegaan waar door de gemeente de bijeenkomst rondom de verkiezingsuitslag was georganiseerd.
Veel blije gezichten, want voornamelijk winnaars die ik heb gefeliciteerd.
Het voelde wel goed om met de nodige omzichtigheid te worden aangesproken en velen aangaven dat deze uitslag voor de PvdA geen recht doet aan wat wij als regeringspartij de afgelopen jaren aan verantwoordelijkheid hebben genomen en aan resultaten hebben geboekt. Frustrerend dat de wapenfeiten op het conto van de VVD staan bijgeschreven en al het negatieve op het conto van ons staat.

Maar feiten nemen geen keer, we moeten als fractie, als wethouder, als afdeling, de consequenties van deze uitslag een vertaling geven voor de manier waarop we het laatste jaar van deze periode in Assen gaan invullen.

We moeten anticiperen op de gemeenteraadsverkiezingen over een jaar. Daarmee gaan we eerdaags beginnen en snel onze veerkracht aan onze leden en de inwoners van Assen tonen.

Tegelijkertijd gaan we aanschouwen hoe politiek Nederland een aanvang neemt om iets van deze uitslag te maken waarbij voor mij één ding duidelijk is is dat de PvdA daarvan géén onderdeel moet uitmaken.

Oprecht dank en respect voor de inzet van velen die weken lang op straat campagne hebben gevoerd en dank aan de mensen die wel op ons gestemd hebben!

Even bijkomen maar dan weer, ……… met elkaar, kop d’er veur!!!

Met vriendelijke groet,

Martin Sagel,