Door op 29 november 2013

Verdeelde stemming permanente ligplaats pannenkoekschip

In de eerste beraadslagingen in de raad heeft de fractie van de PvdA aangegeven twijfels te hebben over de wijziging van het bestemmingsplan ten behoeve van een permanente ligplaats van een pannenkoekschip. De PvdA heeft zich immers sterk gemaakt voor de historische breedte, er moesten evenementen aldaar mogelijk zijn. Wij wensten door het college meer overtuigd te worden dan op grond van de informatie die toen voorhanden was.

Het college is aan de slag gegaan om de randvoorwaarden, de overeenkomst met de ondernemer, uit te werken. Hiermee heeft de fractie van de PvdA een beter zicht gekregen op de vragen die zij had met betrekking tot verplaatsingen, de terrasfunctie en de voorzieningen.

In ieder geval is nu helder omschreven wat de verplichtingen, de grenzen en de voorwaarden zijn. Indien de ondernemer zich niet houdt aan deze voorwaarden is geregeld dat er sancties op staan die uiteen kunnen lopen van beëindiging van de overeenkomst tot opleggen van financiële sancties. College, de PvdA fractie gaat er van uit dat de werkervaringsplaatsen die hierdoor ontstaan leiden tot echte banen op de arbeidsmarkt.

Bij twee eerdere momenten heeft de PvdA fractie het college gesteund in het ondernemen van stappen om te komen tot de invulling en het voorbereiden van deze wijziging in het bestemmingsplan. In de afweging van een deel van de fractie speelt dit gegeven mee in haar standpunt met betrekking tot de wijziging van het bestemmingsplan.

Een deel van de PvdA fractie weegt het voorliggende voorstel anders en acht de wijziging niet noodzakelijk.

De PvdA fractie zal verdeeld stemmen over het voorstel tot wijziging van het bestemmingsplan.

Jaap van Oostrum