Door op 24 september 2014

Verslag raadsledendag in Zwolle

700 raadsleden kwamen bij elkaar om te praten over de nieuwe, grote taken die de gemeenten vanaf 1 januari 2015 voor hun kiezen krijgen. Het gebeurde afgelopen zaterdag 20 september in Zwolle op een congres georganiseerd door onder andere de VNG en Raadslid.nu.

Namens de PvdA fractie Assen waren Saskia Buis en ik hierbij aanwezig. Met al die raadsleden uit heel Nederland en van allerlei politieke kleuren hebben we een dag lang gesproken, gediscussieerd en goede ideeën uitgewisseld met elkaar. Veel gemeenten hebben goede voorbeelden qua instrumenten, plannen, contacten met aanbieders van zorg en werk en dergelijke.

Mijn gevoel bij deze dag was die van saamhorigheid: al die raadsleden waren er met 1 doel: zorgen dat zij hun werk als raadslid zo goed mogelijk kunnen doen om de juiste beslissingen te nemen zodat de burgers van hun gemeente de juiste zorg krijgen, of het nu om WMO gaat, om een goede inrichting van de Jeugdzorg of om te zorgen dat mensen alle mogelijkheden krijgen om te kunnen deelnemen aan onze samenleving.

Minister Plasterk en de staatssecretarissen Klijnsma en van Rijn waren aanwezig op deze dag. Zij vertelden dat er een Transitiecommissie Sociaal Domein is ingesteld, bestaande uit de heren Han Nooten en Doekle Terpstra en mevrouw Marian Kaljouw. Deze commissie gaat gemeenten adviseren bij de veranderingen in het sociaal domein, maar zullen de signalen die zij ontvangen ook teruggeven naar het kabinet. Blijken er namelijk veel gemeenten tegen dezelfde fouten aan te lopen, dan dient Den Haag de regelgeving te wijzigen.

Verder hebben we als raadsleden veel gesproken over hoe om te gaan met incidenten. Dit is iets waar we in de raad van Assen nog over zullen moeten spreken. Het mag niet zo zijn dat we in de gemeenteraad individuele gevallen gaan bespreken. Dit is niet gewenst in verband met de privacy van de betrokkenen. Daarnaast mogen en moeten wij als raadsleden vertrouwen op de kennis en kunde van de zorgverleners.

Staatssecretaris van Rijn heeft aangegeven dat hij bij incidenten ervan uit gaat dat de betreffende gemeente dit gaat oplossen. Pas bij structurele zaken die kunnen wijzen op fouten in de wet- en regelgeving gaat hij ingrijpen. Dit past bij de wens van veel raadsleden: als het kabinet de verantwoordelijkheid van de WMO, Jeugdzorg en Participatiewet bij de gemeenten neerlegt, moet het kabinet ook leren loslaten en vertrouwen op de handelwijze van die gemeenten.

Saskia en ik vonden het een zeer interessante en leerzame dag. Het gaat om belangrijke zaken die heel veel mensen in Assen gaat raken en de PvdA fractie heeft nu nog meer adviezen en handvatten hoe we deze veranderingen goed kunnen invoeren en evalueren.

Hebt u vragen, opmerkingen of verhalen met betrekking tot de WMO, Jeugdzorg of Participatiewet om te delen, dan kunt u contact opnemen met onze fractie via [email protected] of met mij persoonlijk: [email protected].

Cindy Vorselman-Derksen