Door op 3 oktober 2014

Weblog: Een nieuwe burgemeester!

Het is zover, we hebben een nieuwe burgemeester! Een jonge, dynamische mens met potentials die Assen goede diensten gaat bewijzen, zo klinkt de belofte. Bijkomend gegeven, sinds 1946 is de nieuwe burgemeester niet van PvdA huize (!). Na ongeveer 70 jaar is het de eerste keer dat we een burgemeester van een andere politieke kleur krijgen, de VVD.

Het moest een keer gebeuren en ook al voelt het ietwat onwennig, het is, nuchter geredeneerd, wat mij betreft ok; eens moet de eerste keer zijn. De maatschappelijke en met name politieke context is de afgelopen jaren sterk gewijzigd. De PvdA heeft onderhand niet meer die politieke dominantie, ook niet in onze stad, en al was het wel zo, is het wat mij betreft de vraag of dat persé een burgemeester van PvdA huize legitimeert. Een burgemeester staat boven de partijen en is er voor alle inwoners, is voorzitter van het college en de gemeenteraad, in al haar (politieke) verscheidenheid! Goede, bij het ambt behorende competenties, talenten en vaardigheden, de match met de cultuur en ‘inborst’ van de gemeentelijke organisatie, dat zijn de criteria die er toe doen! En toch, ……….. een beetje jammer vind ik het ook weer wel, ga ik niet ontkennen, maar dat zal wel zijn omdat het inderdaad sinds ongeveer 70 jaar de eerste keer is.

Evengoed, alle vertrouwen in Marco Out, die niet voor niets door de gemeenteraad is voorgedragen. Een startende burgemeester heeft het nodig dat er vertrouwen in hem of haar is. In de komende maanden zal de samenwerking dit vertrouwen onderstrepen en/of op onderdelen aanleiding zijn voor een constructief gesprek, maar steeds met het doel om Assen en haar inwoners zo goed mogelijk te dienen. Die inzet mag van ons als bestuurders van deze stad verwacht worden; ik ga er voor!

Martin Sagel