Wonen, Werken en Meedoen

Door Cindy Vorselman-Derksen op 1 november 2021

Bijdrage begroting 2022

Wonen, Werken en Meedoen

De Partij van de Arbeid heeft sinds jaar en dag een aantal kernwaarden, die door de jaren heen actueel zijn gebleven: kansen voor iedereen, we doen het samen, een eerlijke samenleving en een beter leven voor iedereen. Hoe kunnen we als samenleving letterlijke en figuurlijke obstakels wegnemen zodat mensen zich kunnen ontwikkelen? Vanuit die kernwaarden doen wij ons werk als raadsfractie en op die manier hebben wij ook de conceptbegroting bekeken.

Die conceptbegroting bevat weinig nieuw beleid, bouwt voort op eerdere beslissingen en eerdere ambities van het college. Op zich logisch. Echter heeft de PvdA fractie al vaker aangegeven graag op een aantal punten de aandacht ergens anders te zien. Ook nu is in de huidige voorgestelde begroting deze wijziging van koers op een aantal onderwerpen niet terug te vinden. Deze onderwerpen hebben wij in 3 hoofdthema’s verwerkt, namelijk Wonen, Werken en Meedoen.

Wonen

De PvdA-fractie heeft al vaak, niet alleen deze raadsperiode, aangestuurd op voldoende bouwen voor de sociale woningvoorraad. Een sprint op woninggebied juichen we dan ook toen, maar is dit bovenop de 30% sociale woningen die we als een gegeven mogen beschouwen? En wat mogen we verwachten van de aandacht voor bijzondere groepen en nieuwe woonvormen? Het onderwerp Tiny Houses staat nu al meer dan 4 jaar op de agenda. Het hele verhaal rondom flexwonen vinden we erg onduidelijk: het is voor onze fractie te vaag en kan te makkelijk tot uitwassen leiden. Nadere uitleg hierover vanuit het college EN goede planvorming waar de raad over mee beslist is bij een dergelijke insteek nodig wat betreft de PvdA.

Bij wonen hoort ook de discussie over betaalbare duurzaamheid. Hier hebben we dit jaar al veel over gesproken. De laatste weken komt het onderwerp energie-armoede steeds meer naar voren. Toen de PvdA-fractie het een aantal jaar geleden benoemde waren er raadsleden die nog niet wisten wat energie-armoede is. Ik ga ervan uit dat dat nu niet meer het geval is.

N.a.v. de hogere gasprijzen heeft de VVD-fractie vragen gesteld over o.a. het stimuleren van isolatiemaatregelen. Het college heeft een toezegging gedaan t.a.v. Aanpak Energie-armoede en er zou een brief onderweg zijn naar de raad. Deze hebben wij echter nog niet gezien. Kan het college alvast vertellen welke plannen zij heeft om energie-armoede in Assen op te sporen en waar mogelijk aan te pakken?

Werken

We zijn erg benieuwd naar de stand van zaken qua gesprekken met de NAM en EZK, met betrekking tot het vertrek van de NAM uit Assen/Drenthe en de vervangende werkgelegenheid. Daarbij zien wij die werkgelegenheid graag in duurzaam en waardevolle banen.

Ook horen wij eigenlijk niets meer over de Universiteit van het Noorden. Emmen heeft inmiddels een Regiocampus, Hoogeveen een ITHub, maar wat gebeurt er in Assen? Wordt er nog overlegd met de Rijksuniversiteit Groningen en met de provincie over de kansen in Assen?

Bij werken denken wij ook aan de medewerkers van de gemeente Assen zelf. We hebben hier enige tijd geleden in de raad over gesproken. Het vinden en behouden van goede medewerkers blijkt lastig te zijn. Toch staat deze factor niet vermeld bij de risico’s voor de gemeente qua financiën en uitvoering van haar dagelijkse werk. Betekent dit dat dit niet als risico wordt gezien?

Meedoen

Bij meedoen hoort wat de PvdA betreft al jaren het aanpakken van laaggeletterdheid. De PvdA in Assen, in Drenthe en op heel veel andere plekken in het land vindt dat laaggeletterdheid niet bij een moderne samenleving zou moeten horen. Wat schetst dan ook onze verbazing: de doelen van dit college t.a.v. laaggeletterdheid worden telkens naar beneden bijgesteld. Daar is onze fractie het absoluut niet mee eens: reden om samen met Stadspartij PLOP en GroenLinks de evaluatie van de aanpak laaggeletterdheid binnenkort op de agenda van de raad te zetten.

M.b.t. meedoen: er wordt steeds meer, en ook in deze conceptbegroting, ingestoken op het verder vergroten van de zelfredzaamheid van mensen, danwel de samenredzaamheid. Dit vraagt nogal wat van de mensen die de wegen binnen het gemeentelijke beleid niet goed kennen. Maar ook vraagt dit nogal wat van de naaste omgeving van mensen: schakel uw netwerk maar in, we kunnen vrijwilligers inzetten, los het samen maar op. Wat de PvdA betreft moeten wij waken voor onverschilligheid, voor tweedeling: zij die zich kunnen redden en zij die dit niet voor elkaar krijgen. Ieder voor zich en God voor ons allen: dat is niet de manier waarop Assen wat de PvdA betreft zou moeten ontwikkelen.

Inclusie: Assen heeft een Lokale Inclusie-agenda en voert op dit moment veel acties uit om ontoegankelijkheid in beeld te krijgen en aan te pakken. Dank aan de wethouder voor deze voortvarendheid: waar eerdere wethouders het onderwerp niet echt actief oppakte, doet deze wethouder dit wel. Maar… inclusie is meer dan alleen toegankelijkheid. Inclusie betekent ook het tegengaan van racisme en discriminatie, het oog houden voor LHBTI-ers, in het algemeen het verwijderen van alle obstakels die mensen tegen kunnen komen en hen weerhouden om mee te doen in onze Asser samenleving.

Asser Sportstad: de ambities die Assen heeft t.a.v. sport zijn maar zeer beperkt terug te vinden in de conceptbegroting, behalve een klein stukje op pagina 8.

Een bijzondere sport in Assen is de TT en dat brengt ons bij het TTmuseum. Goed om vorige week te lezen dat de deur voor het museum nog niet volledig is dichtgegooid. De gemeente gaat de vrijwilligers die al zo lang bezig zijn om het museum vorm te geven nu ondersteunen door een onderzoek te financieren. Het plan zou nog concreter moeten, maar blijkbaar is het niet helemaal duidelijk wat er concreter moet. College: wees hier duidelijk over, dan kunnen de vrijwilligers hiermee verder.

Een belangrijke groep Assenaren die mee wil doen is de jeugd, de jongeren. Er is een toezegging dat er een Jongerenraad komt. En recent kregen we als raad de notitie Jeugd in Assen beweegt (ons). Hierin staat vermeld dat er een activiteitenbudget beschikbaar komt. De PvdA heeft hier bij de kaderbrief al voor gepleit in de vorm van een Jongerenfonds: een fonds gelijk aan het activiteitenfonds van Stila, maar dan voor, door en met jongeren. Willen we jongeren echt betrekken, dan moeten ze het vertrouwen krijgen dat zij het ook kunnen. Natuurlijk met ondersteuning, maar de jongeren moeten leren en mogen dus fouten maken. Is het college bereid om te bekijken of het activiteitenbudget in de vorm van een jongerenfonds zoals wij voorstellen gegoten kan worden?

Vorig jaar november heeft deze raad een presentatie gehad over de combinatie jeugdhulp en speciaal onderwijs. Er werd toen gezegd dat er werd gezocht naar het Ei van Columbus. Zou de pilot in Tilburg dat Ei kunnen zijn? Sprake van schotten en potjes verwijderen, leidend tot “meer rust in de klas, minder rompslomp voor ouders, een plan voor onderwijs en zorg aan een leerling en goedkopere zorg”.

Dan nog wat algemenere zaken:

In de conceptbegroting op pagina 11 staat: “ondanks dat we in 2022 nog een beroep doen op onze algemene reserve zijn de begroting 2022 en de meerjarenprognose ‘23-‘25 structureel sluitend”. Volgens ons is het niet “ondanks” maar “dankzij”.

Tijdens de behandeling van de kaderbrief 2022 heeft de PvdA-fractie aangegeven dat wij graag zien dat het college de bezuinigingsmaatregelen uit het Herstelplan 2020-2024 nog eens onder de loep neemt. Welke zijn er niet meer nodig, welke maatregelen kunnen bijgesteld worden? De wethouder heeft toen aangegeven dat ze hier naar zou kijken, maar er is niets over terug te vinden in al die pagina’s. Graag uitleg hierover.

Compensatie extra kosten abonnementstarief WMO: hebben wij technische vragen over gesteld. Uit de reactie blijkt dat de gemeente niet wordt gecompenseerd voor de aanzuigende werking, terwijl de minister aangeeft dat hier ruim geld voor is vrijgemaakt. Welke lobby loopt er om die compensatie alsnog wel te krijgen?

Stelpost Jeugdwet en besparingsmaatregelen: in een recent artikel in Binnenlands Bestuur stat vermeld dat die voorgestelde maatregelen in de Hervormingsagenda van de arbitragecommissie niet goed onderbouwd zijn, zo’n 16% van het Jeugdwetbudget weghalen, en dat de financiële en kwalitatieve effecten nog niet voldoende in zicht zijn. Dit blijft voor het college dus een punt van aandacht, maar hoe pakt het college dit verder op?

En dan als laatste punt, de communicatie door de gemeente. Hier hebben wij al vaker in de raad over gesproken. Te laat, te weinig, niet iedereen die geïnformeerd had moeten worden. Het gaat om communicatie naar de raad (beantwoording technische vragen waren erg laat dit keer), communicatie naar betrokkenen (omwonenden nieuwe beoogde locatie El Padrino), de vorm van communicatie. Een praktisch voorbeeld: de 1e Nieuwsbrief Kloosterveen Duurzaam Warm. Vol met tekst, veel jargon en ambtelijke taal. En het punt wat voor de PvdA het meeste naar voren springt: de tekst op de voorkant. “dit eerste nummer is huis aan huis bezorgd in heel Kloosterveen. De volgende nummers verschijnen digitaal. Wilt u de nieuwsbrief digitaal ontvangen, mail dan naar… Wilt u op papier ontvangen? Bel dan met …. Of loop langs in de MFA Kloosterveste”.

Op deze wijze krijgen laaggeletterden en anderstaligen nooit mee wat er aan informatie wordt gedeeld en wordt van iedereen een specifieke actie verwacht om op de hoogte te blijven. Hoe draagt dit bij aan het vergroten van het draagvlak voor de maatregelen m.b.t. duurzaamheid in Kloosterveen?

Voorzitter,

De PvdA wacht de beantwoording vanuit het college af om te zien of zij voldoende meegaat in het verhaal van de PvdA m.b.t. solidariteit, rechtvaardigheid, kansen krijgen en geven.

Cindy Vorselman-Derksen

Moerbeistraat 8 9408 BA Assen