31 augustus 2014

Bijdrage Kadernota Participatiewet.

Deze kadernota gaat over een grote groep mensen die nu moeite hebben om mee te doen, om te kunnen participeren in onze samenleving. Participatie gaat niet alleen over geld, maar vooral en eerst over mensen. Er zijn veel mensen die wel kunnen werken, maar een beschermde werkomgeving nodig hebben. Zij zijn hierbij afhankelijk van werkgevers die hen zo’n plek bieden. Een sterk ondernemersserviceteam is hierbij volgens de PvdA fractie van essentieel belang.

De PvdA vindt dat de kadernota Participatie op zich er aardig uit ziet, maar het is erg taai. Waar is de mens gebleven in deze tekst? Door de toelichting door de ambtenaren gaat het wat meer leven. Het mag allemaal wel leesbaarder en concreter. Wel borduurt het goed voort op de ontwikkelingen van het afgelopen jaar.

Aandachtspunten:

De PvdA fractie mist de specifieke aanpak voor de jongeren. De PvdA heeft het standpunt dat een jongere werkt of naar school gaat. Een goede start in het leven is voor die jongeren erg van belang, maar krijgt in de kadernota geen aandacht.

Dat er nog geen zicht is op de nieuwe uitvoeringsorganisatie is voorstelbaar, maar baart toch wat zorgen. Het is al snel 1 januari 2015 en hoe moet het daarna verder? De toekomst van Alescon hangt hiermee samen. De instroom zal de komende jaren afnemen, maar er is een verplichting om nog voor vele jaren een soortgelijke beschutte werkplek te bieden.

• Toegang: binnen 2 stappen op de juiste plek. Hoelang is de doorlooptijd? Binnen 2 dagen de 1e stap, maar dan 6 weken moeten wachten op het vervolg is natuurlijk niet gewenst. Het inwonersplein functioneert nu nog niet zoals gewenst, zo blijkt uit signalen vanuit de burgers.
  • Hoe gaat de gemeente mensen betrekken bij deze nieuwe werkwijze? Hoe gaat het met de voorlichting? Vindt er in 2015 een evaluatie plaats van de nieuwe werkwijze? Hoe worden er klanttevredenheidsonderzoeken gedaan? Is het zinvol een nulmeting te doen en na 6-12 mndn een 2e meting om de effecten van het nieuwe beleid op de mensen te checken?
  • De tegenprestatie: een onderwerp waar al veel over is gediscussieerd en gepraat, zowel binnen de politiek als buiten deze vergaderzaal. We moeten niet vergeten dat veel mensen voor wie de verplichting tot tegenprestatie gaat gelden, al een actieve rol binnen onze stad vervullen.
  • Werken met behoud van uitkering: het werken met behoud van uitkering kan een manier zijn om uit te proberen hoe werken in het algemeen gaat, maar ook om een specifiek werkplek uit te proberen. Het flink verkorten van de maximale 2 jaar zoals landelijk is besloten naar 3 maanden met in uitzonderlijke situaties een verlenging van nog eens 3 maanden is op zich prima. De fractie ziet echter ook gevaren, bijvoorbeeld het optreden van draaideurconstructies: mensen die telkens 3 maanden met behoud van uitkering bij een bepaalde BV aan de slag gaan en dan na 3 maanden doorschuiven naar een volgende Hoe gaat het college zorgen dat mensen na die 3 maanden ook echt een vaste werkplek hebben? Hoe ziet het college de spagaat tussen het beleid om werken met behoud van uitkering mogelijk te maken, maar tegelijk het recht van mensen om bij werk het minimumloon te krijgen?
  • Verdringing op de arbeidsmarkt: tijdens de informatie-avond van vorige week werd aangegeven dat verdringing niet kan worden voorkomen. De PvdA vraagt het college om haar uiterste best te doen verdringing te voorkomen.Een voorstel waar de PvdA fractie verder over na wil denken is het creëren van werk en banen. Een 2e belangrijk voorstel is om geen enkele aanbesteding te doen zonder eisen rondom het inzetten van mensen met afstand tot de arbeidsmarkt.
  • Aangescherpte arbeidsverplichtingen: de PvdA fractie vraagt de ISD om hier naar alle redelijkheid mee om te gaan.

Om af te sluiten: deze kadernota Participatiewet is een goed startpunt om de uitvoering verder vorm te geven, maar de PvdA fractie ziet nog wel veel werk in de nabije toekomst voor de gemeente.

De PvdA fractie wil dat zo spoedig mogelijk duidelijkheid wordt gegeven aan de mensen waar deze nota om gaat en verwacht dat zij tijdig en volledig wordt geïnformeerd.

Lees de Bijdrage Kadernota Participatiewet voor de gehele bijdrage.

De webmaster