Door op 19 januari 2014

PvdA in meerderheid voor vrijstelling winkeltijden

De fractie van de PvdA heeft bij het indienen van de motie over extra koopzondagen gepleit voor tijd en ruimte om iedereen de gelegenheid te geven het onderwerp te bekijken, te bespreken en tot een afweging te komen. Dit gaf ruimte aan MKB-Assen om het onderzoek uit te voeren die ze al had gepland onder haar leden.

Het MKB-onderzoek geeft aan dat 68 % van de aangesloten MKB ondernemers reageren op niet meer koopzondagen. Wanneer je de uitslag van de andere kant bekijkt is 56% voor zes of meer koopzondagen. De grotere winkels hebben een onderzoek onder het winkelend publiek gehouden en daaruit blijkt dat een ruime meerderheid van de consumenten behoefte heeft aan meer koopzondagen. De supermarkten en de bouwmarkten dringen allen aan op algehele vrijstelling.

Binnen de PvdA fractie is uitgebreid gesproken over de voors- en tegens van extra koopzondagen.  Punten van bespreking waren onder andere:

• Welke gevolgen heeft dit voor  de kleine ondernemers en hun werknemers?
  • Wat betekent dit voor de kleine middenstad?
  • Welke behoefte is er onder de grotere bedrijven?
  • Welke bewegingen zien we onder consumenten?
  • Wat is onze positie als hoofdstad in de regio?
  • Wat is de koopkrachtafvloeiing en wat is de koopkrachttoevloeiing?

Allemaal vragen die op verschillende manieren te benaderen en te beantwoorden zijn. Moet de gemeente blijven reguleren of laat de gemeente het in dit geval over aan de ondernemers en aan de consumenten?

Een meerderheid van de de PvdA fractie is tot de conclusie gekomen dat er algehele vrijstelling van de koopzondagen moet komen. Naat de al genoemde punten van bespreking is de goede organisatiegraad van de Asser ondernemers en hun vermogen om onderling afspraken te maken betrokken bij de afweging.

De PvdA-fractie ziet binnen de algehele vrijstelling een Asser model ontstaan waarbij door de ondernemers en de binnenstadsvereniging gekoerst wordt op 1 zondag per maand als startsituatie.

De fractie van de PvdA vindt ook dat de algehele vrijstelling de ruimte biedt voor ondernemers om verder te groeien, dan wel te krimpen indien de markt daartoe aanleiding geeft.

De fractie van de PvdA geeft daarbij de ondernemers de volgende punten mee:

• Winkelen is in de huidige markt steeds meer een beleving., de markt is in beweging, speel daar op in.
  • Promoot de aantrekkelijke functie en betekenis van Assen als provinciaal hoofdstad in de regio.
  • Zorg goed voor de werknemers.

Klik op Bijdrage vrijstelling winkeltijden om de gehele bijdrage van Jaap van Oostrum te lezen.